תפקיד ה-SEO בצמיחת החברה

גם אם נדמה לכם שאתם יודעים כבר הכל על SEO, כדאי שתעצרו לרגע ותעמיקו בכתבה הבאה. זו יכולה להיות תחילתה של ידידות נפלאה עם צוותי האופטימיזציה בבית העסק שעתידים להעלות אותו מחדש על פסים של הצלחה

רבות כבר דובר ונכתב על אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO). חשיבות שיבוץ מילות החיפוש הנכונות בתוכן איכותי, על היכולת להמיר לקוח ממצב שבו הוא רק מתעניין בתוכן למצב שבו הוא מבצע רכישה בפועל ועוד. הרעיון בבסיס כל אלו הוא פשוט: ככל שחוויית המשתמש של הלקוח תהיה טובה יותר, ככל שהוא יזהה את התוכן באתר כמקצועי ואמין ויתפוס את בית העסק שלכם כאוטוריטה בתחום מסוים, כך יתקצר התהליך שבסופו תתבצע רכישה.

בניגוד לתפיסות עולם קודמות, אשר דגלו בכך שצוותי ה-SEO או במילים נרדפות קידום אתרים מקצועי יהיו חוץ-ארגוניים, הפעם מוצעת תפיסה שונה לגמרי. אחרי הכל, ככל שאנשי ה-SEO יכירו לעומק יותר את הארגון, את המוצרים שהוא משווק ואת היתרונות הקיימים בהם, כך יקל עליהם להבין אילו מילות חיפוש הלקוחות באמת מקישים, מה שיוביל את העסק שלכם לככב ברשימת התוצאות של מנועי החיפוש. כיוון שכך, צוות ה-SEO ראוי שיהיה חלק בלתי נפרד מהארגון, ואנשיו יכירו את הדברים לפרטי פרטים. בין אם מדובר במחלקת מחקר, במחלקת מכירות, שיווק, חלסי צייבור או תיכנות – אנשי ה-SEO צריכים להכיר את הדברים על בוריים כדי להצליח להכניס את האתר שלכם למקומות הנכונים במנוע החיפוש ובסופו של דבר לייצר הכנסות מחשיפה אורגנית איכותית. הימים בהם SEO התבסס על תוכן ברמה ירודה שמשובצות בו מילות החיפוש עברו וחלפו מן העולם. בעידן החדש אנשי ה-SEO מכירים את הארגון וכן מכירים את חוקי המשחק של מנועי החיפוש, מה שהופך אותם לאנשי מפתח בארגון, כאלו שיכולים להצביע על כיוונים חדשים, להציע רעיונות חדשים ולסייע לאנשי המחלקות השונות לתרגם את המוצרים והשירותים שמעניק בית העסק לרכישות של ממש.

כיצד קידום אורגני של האתר יכול לסייע בצמיחתו?

  • לקוחות חדשים – למרות שנדמה שהשוק רווי בתחומים רבים, אנשים תמיד רוצים לדעת מה עוד מוצע עבורם. כיוון שכך, הם ממשיכים לחפש, לחקור, לברר ופעמים רבות אף יעדיפו לנסות מוצר חדש ולבחון האם הוא עונה לדרישותיהם. די אם נצבונן לרגע במפת האופציות הדיגיטליות לשיווק בית העסק כדי להבין במה מדובר. יש את מנועי החיפוש “המסורתיים”, ביניהם גוגל ובינג. לצדם ישנם מקומות חדשים שבהם הלקוחות הפוטנציאליים מחפשים פתרונות. בין היתר ניתן לדבר על פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק ואחרים. כל אחד מהאמצעים הללו הוא בעל אג’נדה אחרת בכל הנוגע לקידום והצפה של תוכן ומידע וכל פלטפורמה כזו פונה לנתח שונה של לקוחות פוטנציאליים. מכאן נובעת המסקנה הפשוטה: מעגל הלקוחות החדשים מתרחב כל הזמן וצריך לוודא שהאתר שלכם נמצא במקומות המתאימים ומקודם באופן הנכון ביותר כדי להפוך את הלקוחות החדשים לכאלו שרוכשים בפועל את המוצרים.
  • בידול המותג – ישנם מותגים שכל אחד בעולם מכיר, ביניהם APPLE ו-AIRBNB. מצד שני, אם אתם תמצאו נישה איכותית וייחודית שבה המוצר או השירות שאתם מציעים הוא כמעט חסר מתחרים, הרי שעליתם על נוסחת הזהב להצלחה. כדי לעשות את זה נדרש צוות SEO איכותי, אשר חושב שמחוץ לקופסא, מזהה מגמות ומילות חיפוש חדשות ויודע לערוך את ההתאמות הנכונות שישדרגו את החשיפות להן זוכה האתר.

כיצד ניתן לנצל הצלחות של אחרים לטובת קידום האתר?

סביר להניח שככל שהמוצר שאתם מציעים הוא מתקדם יותר וככל שאתם מחילים את נושא האופטימיזציה באופן מקצועי יותר באתר, כך יהיה מורכב יותר להציא את הגלגל. יחד עם זה, אם תסתכלו מעט לצדדים ותזהו את המתחרים המרכזיים שלכם – גם אם מדובר בחברות ענק בינלאומיות – הרי שניתן ללמוד משהו מההצלחות שלהם וליישם (גם אם בקנה מידה קטן יותר) באתר שלכם. אמנם מדובר במעין ניסוי שאתם מבצעים והתוצאות שלו עלולות להיות לעיתים מאכזבות, אולם ככל שיחלוף הזמן תצליחו לשים את האצבע בצורה מדויקת יותר על הדברים שעובדים ועל אלו שלא. חשוב להבין שכאשר מוצר או שירות מסוים עובד עבור חברה אחת, ככל הנראה שיש לו ביקוש. זה יכול להיות מצפן נהדר גם עבורכם. כעת כל מה שנותר זה “לפצח” את הנוסחה שתקרב גם את האתר שלכם להצלחה. פירוש הדבר הוא שאתם לא מתחילים מנקודת אפס, אלא שיש מי שמסמן עבורכם את הדרך. בתוך אותה דרך תידרשו למצוא את הנתיב היחודי עבורכם.

איפה ניתן לשפר?

  • מחקר מילות מפתח – בואו נתחיל מהבסיס. כדי לתרגם לקוחות פוטנציאליים למכירות בפועל, חשוב להבין מה הן מילות היחפוש הפופולריות ביותר בתחום שלכם. אחרי שגיליתם את מילות המפתח הברורות מאליהן, הקדישו יחד עם צוות האופטימיזציה זמן למחקר משני שלעיתים חשוב אף יותר. במחקר זה עליכם למצוא את מילות החיפוש הלא קונבנציונאליות, אלו שכאשר יקלידו אותן האתר שלכם יופיע במקומות הראשונית בתוצאות החיפוש. מיקום זה יכול להניס כניסות רבות לאתר ובהמשך כמובן מכירות. מטבע הדברים, ככל שיש ברשותכם אתר גדול ומגוון, כך מילות המפתח יכולות להיות רבות ומגוונות גם הן. יחד עם זאת, גם אם האתר שלכם הוא קטן ועוסק בתחום נישתי, מחקר מילות המפתח הוא קריטי להצלחת השיווק ולקידום ממוקד מטרה.
  • ביקורת טכנית – האם אתם משוכנעים שהקישורים שלכם באמת איכותיים? האם מיציתם את מלוא מילות המפתח הרלוונטיות? האם אתם בטוחים שהמשך השיווקי באתר עובד ללא תקלות? סביר להניח שהתשובה על אחת מהשאלות הללו (לפחות) היא לא. כיוון שכך, חשוב לתת את הדעת על ביקורת טכנית של האתר. ביקורת זו יכולה לעלות על באגים, להציע פתרונות חלופיים, לשפר עמודים שלא זוכים לחשיפה ובסופו של התהליך לשפר את חוויית המשתמש באתר.
  • דיווח לממונים – אמנם זה יכול להיות מעין “תיק”, אבל מצד שני מדובר במנוע אדיר שדוחף לשיפור וייעול תמידי. כאשר אתם חושבים מחוץ לקופסא, גם ההישגים שלכם הופכים לכאלה והחשיבות המיוחסת לכם במסגרת הארגון עולה.
  • סיוע בין מחלקתי – מחלקת השיווק יכולה להפיק תועלת מרובה מנושא ה-SEO. צרו חיבורים מקצועיים בין האנשים מהמחלקות השונות. הם יוכלו להפרות ברמה המקצועית אחד את השני ולהגיע לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל.

ספקו את התוכן הנדרש – במקום להעלות כתבות ומאמרים “על עיוור”, צרו תוכן ממוקד, כזה שמעניין את הגולשים ויגרום להפ לצרוך עוד ועוד ממנו. איך עושים את זה? פשוט! היעזרו באנשי ה-SEO כדי לדעת מה הן השאילתות הפופולריות במנועי החיפוש, שאלו אותם מה הן המילים אשר גולשים רבים מחפשים (בעולם התוכן שלכם, כמובן) ואפשרו להם לייצר תוכן איכותי ומקצועי שיתן את המענה המדויק לצורך.

בניית צוות SEO איכותי: איך עושים את זה?

כאן מדובר בשאלה שכל אחד נותן לה תשובה אחרת, ולכן כדאי לבחון מה מתאים עם המודל העסקי הספציפי שלכם. ישנם ארגונים בהם צוות ה-SEO יושב בנפרד מאנשי החברה, מזין את הנתונים למקומות המתאימים ומסייע ככל יכולתו באופן הזה. מן העבר השני, ישנם ארגונים לא מעטים בהם צוות ה-SEO הוא חלק בלתי נפרד מהצוותים השונים ובכל מסייע בקידום התוכן והמוצרים הקיימים ואף מציע רעיונות למוצרים או שירותים חדשים בהתאם למילות החיפוש ולשאילתות הנפוצות ברשת. כמו כן ישנם ארגונים בהם צוות ה-SEO הוא צוות חיצוני, אשר לא מושפע או מונע מהתהליכים התוך-ארגוניים ומביא זווית התבוננות מרעננת שלא כפופה למוסכמות של החברה הספציפית. כל אחד מהמודלים הללו יכול להיות נוסחה מנצחת עבור העסק שלכם, השאלה היא מה מהם מתאים להתנהלות העסקית המאפיינת אתכם.

מהם תפקידיו של צוות SEO בצמיחת הארגון?

גם כאן אין תשובה חד משמעית. ישנם ארגונים שבהם ישנה הטמעה חד פעמית של מילות החיפוש ומכאן הצוותי םפועלים בכוחות עצמם, תוך עריכת תיקונים קלים פה ושם. מצד שני, ישנם ארגונים בהם צוות ה-SEO הוא מעין מצפן עבור התוכן המתאים ומעורר העניין ביותר. גם כאן, הכל תלוי באופי הפנימי של הארגון ובאופן שבו אתם רואים את תפקודה של מחלקת האופטימיזציה בו.

מהם תפקידיו של צוות SEO

התשובה כאן מסתכמת לשתי מילות מפתח מרכזיות: חוצה תפקידים. פירוש הדבר הוא שאנשי ה-SEO צריכים להיות מוקפים באנשים אשר יכולים לתת להם השראה למילות מפתח ולשאילתות שיכולות להיות רלוונטיות. באופן הזה אנשי ה-SEO ידעו להתאים את מילות החיפוש באתר לתכנים הרלוונטיים וכן יוכלו להכווין את צוותי התוכן והשיווק בדבר נושאים ומוצרים שמעניינים את קהל היעד. החשיבות כאן היא כפולה, שכן אנשי ה-SEO יכולים להציע רעיונות, שירותים או תחומי פעילות חדשים שלא היו עולים לדיון לולא הם היו שוחים ברחבי הרשת ומכירים את אופני החיפוש של קהל הלקוחות האופציונלי.

מכל האמור ניתן להבין באופן חד משמעי שצוות ה-SEO הוא חלק בלתי נפרד מארגון שנמצא בצמיחה. הם חיוניים כדי להבין מה מעניין את הקהל, איזה מילות מפתח הם מחפשים ומה התוכן שיכול להיות מעניין עבורם. זאת ועוד, צוות ה-SEO – באם המבנה הארגוני יאפשר זאת – יוכל להעלות לדיון רעיונות חדשים ופורצי דרך שיכולים לקחת את הארגון לרמה הבאה מבחינת היצע מוצרים וכניסה לשווקים חדשים ולא מוכרים. אם כך הוא, הרי שמדובר בחוליית מפתח חיונית שכל בעל עסק צריך להבין את החשיבות הרבה שיש לה ולתפקודה, להעניק לה גיבוי ולשקול היטב הצעות שמגיעות מהכיוון שלה. אחרי הכל, כל בעל עסק רוצה להיות זה שמכתיב את הטון. אנשי צוות ה-SEO  יכולים להיות אלו שיצביעו ראשונים על הכיוונים החדשים אליהם נושבת הרוח. מנהלים בכל עסק צריכים לעודד את אנשי ה-SEO לחשוב מחוץ לקופסא, להעז, ליזום ולהציע רעיונות חדשים לסדר היום. מנהל כזה יזכה בצוות שעובד בחופש מחשבתי, נאמן לערכים של הארגון ותורם לגיבוש האסטרטגיה הארגונית ושיפורה לאורך הדרך. שילוב בין צוות עובדים מיומן, אנשי SEO איכותיים ששואפים להקדים את המאוחר ומנהלים שמוכנים להטות אוזן ולהוציא את הדברים מהכוח את הפועל הוא השילוב שיכול להפוך כל בית עסק לכזה שצועד עם הזמן, מביא ערך רב ללקוחות ומאפשר ללקוחות שלו להיות הראשונים שמקבלים לשידיהם שירותים ומוצרים שמספקים מענה מדויק ואיכותי לצרכים המשתנים. אתם רוצים שהארגון שלכם יהיה כזה?